Kinderen

Kinderen met overgewicht op dieet? Nee!

Het is geen goed idee om kinderen met overgewicht op een streng dieet te zetten. Ze zijn nog in de groei en hebben alle voedingstoffen hard nodig.

Het is wel een goed idee om te kijken naar hun eet- en beweegpatroon en daar een aantal aanpassingen in te maken. Een handig hulpmiddel daarbij is de schijf van vijf van het voedingscentrum, hier staat precies vermeld hoeveel voeding je kind per dag nodig heeft. Kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken. Goede voeding kan ervoor zorgen, dat je kind zich fitter en energieker voelt en minder vaak ziek is. 

Naast het aanpassen van het eetpatroon is het belangrijk om voldoende te bewegen. Een kind tot 18 jaar heeft per dag, volgens de beweegnorm, minimaal 60 minuten matig intensieve beweging nodig. Matig intensief wil zeggen: beweging waarbij je hartslag omhoog gaat, maar waarbij je nog wel in staat bent een gesprek te voeren. Als je ademhaling omhoog gaat, komt de vetverbranding op gang. Daarbij is het belangrijk om minimaal 10 minuten aaneengesloten te bewegen. Hierbij moet je denken aan b.v. een potje voetbal, spelen in de speeltuin, fietsen en rustig zwemmen etc. Veel kinderen halen deze beweegnorm niet doordat ze vaak met de auto naar school worden gebracht en er veel tijd aan tv en computer wordt besteed. Een ander bijkomend voordeel van meer beweging als je jong bent; het zorgt voor een hogere botdichtheid op latere leeftijd.

Tip: Het werkt vaak beter om stap voor stap gewoontes te veranderen, dan het totale eet- en beweegpatroon in 1 keer aan te passen.

Weet je niet zeker of je kind een gezond gewicht heeft of vind je het moeilijk om het eetpatroon aan te passen? Maak nu een afspraak, dan help ik jullie op weg naar een fit en gezond leven!