Waarom water drinken helpt bij afvallen

16 juni 2016

Waarom water drinken helpt bij afvallen

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij volwassen is dit 55% en bij zuigelingen zelfs 70%. Gedurende dag verlaat een deel van dit water met afvalstoffen ons lichaam via adem, urine en zweet. Het is belangrijk om te zorgen dat het vocht in ons lichaam op peil blijft door water te drinken. Water is namelijk bij veel processen in ons lichaam noodzakelijk o.a. als bouwstof voor weefsels en om de spijsvertering op gang te houden.

Waarom is het extra belangrijk om tijdens het afvallen voldoende water te drinken? Tijdens het afvallen gaat je lichaam vet verbranden, om dit proces op gang te houden is water nodig. Water helpt om het opgeslagen vet om te zetten in energie. Ook bevat het verbrandde vet afvalstoffen, door het drinken van water zorg je ervoor dat deze afvalstoffen snel worden afgevoerd. Water helpt niet alleen om de afvalstoffen af te voeren, maar kan ook nog op andere manieren helpen bij gewichtsverlies. Een groot glas water voor de maaltijd zorgt ervoor dat het hongergevoel afneemt en je zult dus eerder verzadigd raken. Soms kun je honger en dorst met elkaar verwarren. Heb je honger? Probeer eens een glas water en kijk of het gevoel verdwijnt. Vervang je dagelijkse glazen frisdrank of vruchtensap door water en je calorie inname zal flink naar beneden gaan.

Volwassenen hebben per dag 1,5 tot 2 liter water nodig, kinderen 1 tot 1,5 liter. Koffie en thee mag je ook meerekenen. Het is aan te raden om niet meer dan 4 kopjes koffie per dag te nemen i.v.m. cafeïne. Kruidenthee heeft de voorkeur boven normale (zwarte) thee. Om te kijken of jij genoeg water drinkt, kun je ‘s ochtends een volle fles bronwater van 1,5 of 2 ltr. op het aanrecht zetten, aan het einde van de dag kun je zien hoeveel je gedronken hebt. Is dit onvoldoende? Bedenk een plan, hoe je de inname kunt verhogen. 

Tips voor het verhogen van je waterinname:

- Neem een fles water mee naar je werk en zet op je bureau.                                         - Begin ‘s ochtends direct na het opstaan met een groot glas water en neem voor het slapen gaan weer een glas, dit is al snel 500 ml                                                          - Drink na elke tandenpoetsbeurt 250 ml water. Het maakt niet zoveel uit of je bronwater of water uit de kraan drinkt. In ons land is de kwaliteit van kraanwater prima. Ga je op reis, kies dan voor bronwater.

Vind je alleen maar water drinken saai en smaakloos? Voeg eens een halve citroen, limoen of verse munt aan je water toe voor een smaakje.

Terug naar overzicht

Contactgegevens

Industrieweg 1
8531PA Lemmer
T 06 - 1095 4011
E info@mariannemeeter.nl
KvK 55523579

Marianne Meeter

BGN                         Nieuwsbrief

                                                                                                                                                                                       

Volg ons