Slaap jezelf fit en slank

26 oktober 2017

Bij het bereiken van een gezonder leven en gewicht denk je niet als eerste aan slapen. Vaker wordt gedacht aan meer sporten en vooral gezonder en minder eten. Toch is slapen een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl.

Slapen voor herstel

Na de inspanningen, die je dagelijks uitvoert tijdens je dagelijkse bezigheden is het lichaam toe aan rust en ontspanning. Daarvoor heb je nachtrust nodig. De meeste meetbare fysiologische lichaamsfuncties nemen af tijdens de slaap. Onder meer daalt de lichaamstemperatuur door afnemen van de stofwisseling en de spanning van de spieren, het hart klopt minder snel, bloeddruk en pols nemen af en de ademhaling gaat langzamer

De slaap is echter meer dan een periode van rust en ontspanning. Het is ook een periode van herstel, groei en vernieuwing. Tijdens het normale verloop van het leven verslijten de cellen van ons lichaam; zij moeten dus vervangen worden. Deze vervanging vindt tijdens de slaap in verhoogd tempo plaats. Aangetoond is bijvoorbeeld dat huidcellen zich tijdens de slaap met bijna dubbele snelheid delen en vernieuwen.

Hoeveel heb je nodig

Je hebt als mens zo'n 7 à 8 uren slaap nodig per nacht, dit is per persoon verschillend. De één voelt zich fit na 7 uren slaap en de ander pas na 8 uren. Je kunt zelf aanvoelen hoeveel slaap jij nodig hebt. Hebt je moeite met opstaan, ben je vaak moe overdag of kun je je moeilijk concentreren, dan is de kans groot dat je meer slaap nodig hebt. Kinderen en jongeren hebben meer slaap nodig.

Slapen en overgewicht

Te weinig slaap kan leiden tot overgewicht. Onderzoek wijst uit dat mensen die onvoldoende nachtrust krijgen, meer eten, grotere porties kiezen en meer honger hadden. Ook is bewezen dat je als je moe bent meer moeite hebt om verleiding te weerstaan en kies je vaker voor ongezonde snacks en eten.

Andersom is het zo, dat als je overgewicht hebt je vaak slechter slaapt. Bij meer dan 40% van de mensen met een BMI hoger dan 30 komt slaapapneu voor. Bij slaapapneu komt de ademhaling tijdens de slaap herhaaldelijk ten minste 10 seconden tot stilstand. Overgewicht kan slaapapneu veroorzaken als het ademhalen wordt bemoeilijkt door vetweefsel rond de borstkas. Slaapapneu leidt tot slecht slapen met als gevolg slaperigheid overdag en dat kan weer leiden tot eerder genoemd gedrag als meer en ongezonder eten.

Tips voor voldoende nachtrust

  • Reken uit hoe laat je naar bed moet voor 8 uren slaap
  • Ga op tijd je klaar maken voor de nacht
  • Vermijdt ’s avonds cafeïne houdende dranken en alcohol
  • Ga niet vlak voor het slapen gaan op social media. Het geeft veel prikkels en het licht van het scherm zorgt ervoor dat je weinig tot geen melatonine aanmaakt. Melatonine is het hormoon dat verantwoordelijk is voor je slaap-waak ritme.
  • Kijk je ’s avonds graag tv, plan dan van tevoren wat je wilt kijken en komt er op een laat tijdstip een programma die je wilt zien, neem deze op of kijk hem terug op uitzending gemist.
  • Doe geen intensieve klussen meer vlak voor het slapen.
  • Ventileer je slaapkamer goed. Te weinig zuurstof kan ervoor zorgen dat je moe en suf opstaat en kan bovendien hoofdpijn veroorzaken.

Plan van aanpak voor succes

Het voornemen alleen, om vanavond vroeg naar bed te gaan is vaak onvoldoende. Je bent gewend aan je oude gedragspatronen, dus als je het echt anders wilt gaan doen, dan kun je beter een plan van aanpak maken. Bijv. Ik wil vanavond om 23:00 slapen want ik moet om 7:00 morgen opstaan. Ik heb 10 minuten nodig om in slaap te komen, dus om 22:50 wil ik er in liggen. Om dat te halen ga ik om 22:30 me klaar maken om naar bed te gaan. Nou weet ik nu al, dat rond dat tijdstip Rtl late night begint en er altijd wel een gast aan tafel zit met een interessant verhaal waar ik nieuwsgierig naar ben en dat deze persoon meestal als laatste aan de beurt komt. Ik zet, om te voorkomen dat ik blijf zitten, de tv op tijd uit en neem het op.

Om je aan je voornemen te houden is het belangrijk om te onthouden wat je doel is wat je wilt bereiken, waar doe je het voor? Wat is voor jou echt belangrijk?

Redenen kunnen zijn: Meer energie, een fittere uitstraling en een mooiere huid, meer kracht om je dieet vol te houden een beter humeur, een betere sportprestatie kunnen leveren, betere concentratie op je werk of voor een goede weerstand.

Kun jij wel wat meer slaap gebruiken? Begin er dan vandaag nog mee. Het mooie is dat het je weinig energie kost, maar wel veel op gaat leveren.

Ik wens je alvast een hele goede nachtrust toe.

Slaap lekker.

Terug naar overzicht

Contactgegevens

Industrieweg 1
8531PA Lemmer
T 06 - 1095 4011
E info@mariannemeeter.nl
KvK 55523579

Marianne Meeter

BGN                         Nieuwsbrief

                                                                                                                                                                                       

Volg ons