Beperkende gedachten

25 juli 2016

Zoals beloofd in mijn vorige blog, kom ik nog even terug op het onderwerp beperkende gedachten. Wat zijn beperkende gedachten en waarom zou je er iets over moeten weten?

Vanaf het moment dat je opstaat, is ons brein actief de hele dag door. Bij het nemen van beslissingen of het uitvoeren van activiteiten klinkt het geluid van ons innerlijke stem, die ons adviseert op basis van eerder opgedane ervaringen.

Beperkende gedachten zijn vaak negatieve gedachten, die ons kunnen weerhouden om iets te gaan ondernemen of te veranderen. Ze kunnen je zelfs blokkeren. De gedachte is een overtuiging geworden. Als wij overtuigt zijn geraakt dat we slecht zijn in sport, zal het gevoel dit bevestigen elke keer als wij met sport te maken krijgen of wellicht zelfs al als we het woord horen. Dit kan al ontstaan door een opmerking tijdens de gymles door een klasgenoot of door het feit dat je als laatste gekozen wordt. Het kan gebeuren dat deze negatieve gebeurtenis of opmerking ervoor zorgt, dat je nooit meer plezier aan sporten beleeft. Het besluit, dat sport stom is en niets voor jou, nemen we uit zelfbescherming. Het is natuurlijk niet leuk om te horen dat je slecht in iets bent en het geeft je een deuk in je zelfvertrouwen. Om deze ervaring niet nog een keer mee te hoeven maken, besluit je om niet meer te sporten en dat het niets voor jou is. Dit is zonde en bovendien niet zo slim. Misschien heb je tijdens de gymlessen niet laten zien wat je kunt, omdat je je niet veilig in de groep voelde of was je helemaal niet zo slecht maar maakte iemand een valse opmerking uit jaloezie of om een andere reden.

Beperkende overtuigingen zijn vaak diepgeworteld. De meeste doen ons herinneren aan opmerkingen van anderen of gebeurtenissen die in ons verleden hebben plaatsgevonden en dus nu niet meer actueel zijn. Je kunt beter je tijd besteden met gedachten waar je blij van wordt, met opmerkingen waar je kracht uithaalt met mensen die support kunnen bieden.

De kracht van een beperkende gedachte is behoorlijk groot. Het kan ervoor zorgen, dat je verstart en niet in beweging komt. Een voorbeeld: Je hele leven heb je aangehoord dat je de bouw van tante Pietje hebt , die zolang jij je kan herinneren overgewicht heeft. Je bent er van overtuigt geraakt dat een slank(er) lichaam niet voor jou is weggelegd. Waarom zou je dan een dieet gaan volgen? We zijn ons niet altijd bewust van onze gedachten en hoe ze ons leven kunnen beïnvloeden.

Ga eens na wat jouw beperkende gedachten zijn en kijk waardoor deze ontstaan zijn. Kloppen ze wel? Je kunt je gedachten niet uitschakelen, maar wel positief gaan beïnvloeden door te gaan om denken. bijvoorbeeld "Ik ben niet zo, maar gedraag me zo en gedrag kan veranderd worden" Door de gedachten  "Ik kan het niet" wordt je motivatie nadelig beïnvloed. De energie die je nodig hebt om je doel te bereiken vloeit bij negatieve gedachten uit je lijf, maar de gedachte "Natuurlijk kan ik dit, ik ga het gewoon doen!" geeft kracht en daar groeit je motivatie van. 

Terug naar overzicht

Contactgegevens

Industrieweg 1
8531PA Lemmer
T 06 - 1095 4011
E info@mariannemeeter.nl
KvK 55523579

Marianne Meeter

BGN                         Nieuwsbrief

                                                                                                                                                                                       

Volg ons